Bijna vijf jaar geleden ben ik begonnen met mijn werk als MfN-registermediator arbeid en heb ik mijn eigen Praktijk Binnenstebuiten opgestart. Mensen vragen mij vaak; ‘altijd in conflicten is dat niet deprimerend’. En ik begrijp die vraag heel goed.
Als je zelf in een conflict verwikkeld bent is dat pijnlijk, intens en beheerst dat je bestaan. Een conflict op je werk stopt niet als je thuis bent, het werkt door in je persoonlijke leven.
Het geeft spanning en stress en niet alleen bij jou, maar ook bij het thuisfront.
En dat geldt niet alleen voor werknemers, maar ook voor managers en directeuren. Niemand ontkomt aan de stress die een conflict links- of rechtsom geeft.
Vanuit mijn ondernemerservaring kan ik dat ook beamen. Als arbeidsmediatior ben ik zelf emotioneel niet bij het conflict betrokken, maar sta ik er buiten en kijk vanuit een helicopterview naar de verschillende kanten van het conflict. Een situatie heeft altijd meerdere kanten en ik ben mij de afgelopen vijf jaren bewust geworden van het feit hoe essentieel het is om alle kanten van de situatie te laten meewegen. Op basis van één kant van een situatie kun je geen eerlijk beeld krijgen of neerzetten. Iedereen heeft zijn of haar eigen gevoel en ervaring van recht en waarheid, en die staan vaak haaks op elkaar.
Die eigen kijk op de situatie ontstaat vanuit eigen levenservaring, eigen normen en waarden, eigen pijn of eigen geluk. Die eigen kijk wordt zichtbaar in gedrag en dat is wat de mensen bij elkaar zien. Ze zien gedrag en communicatie, maar niet de bron onder gedrag. Als mediator is het mijn taak om die bron te ontrafelen en mensen bewust te maken van het effect dat eigen gedrag heeft op het gedrag van de ander. Het is zoeken naar bewustwording van eigen handelen en eigen gedrag en de bereidheid om voor ieders eigenheid open te staan en van daaruit naar elkaar toe te bewegen om zo een oplossing te vinden die ieder kan aanvaarden. En dat zijn processen die niet altijd in een of twee gesprekken onder te brengen zijn.
Doordat ik weet hoe ingrijpend arbeidsconflicten zijn en hoe essentieel het is deze conflicten op te lossen kijk ik niet negatief naar mijn vak, waarin ik altijd werk met en in conflictsituaties. Ik ervaar het als waardevol en dankbaar om mensen te kunnen begeleiden en ondersteunen in conflictsituaties die hun leven op dat moment beheersen en ontwrichten. Het opnieuw kunnen leggen van verbinding tussen mensen geeft mij energie en voldoening.
Daarbij zijn conflicten ook de leermomenten van opnieuw kijken naar hoe je met elkaar binnen een organisatie omgaat, hoe communiceer je, welke cultuur hebben we met elkaar gevormd en op die wijze brengen conflicten ook positieve elementen met zich mee die voor medewerker en bedrijf waardevol kunnen zijn.
Dus ja, conflicten zelf zijn inderdaad deprimerend, maar werken aan de oplossing van die conflicten is inspirerend, positief, leerzaam en waardevol!